Photovoice: Řekni to fotkou
Jak může fotka promlouvat? Photovoice je původně kvalitativní výzkumnou metodou z 90. let, ale nyní se začíná využívat v práci s mládeží. S chytrými telefony, rozvojem využití internetu a chytrých sítí dostala metoda zcela nový rozměr. Díky našemu workshopu můžete být u nás mezi prvními, kdo ji používá.
Proč by vás Photovoice mohl nadchnout?
- metoda není složitá na zadání, dá se modifikovat časové trvání, rozložení do více hodin;
- umožňuje práci v offline i online nastavení, skvělá je také pro hybridní formy práce s kolektivem a jednotlivci – s úkolem můžete studenty poslat ven (procházka se smyslem);
- jsou z ní hmatatelné výstupy, se kterými se dá dále pracovat;
- pracuje s reflexí a všímavostí, umožňuje komunikovat velmi osobní niterné nazíraní na svět kolem nás, podporuje vytváření hodnot a postojů;
- v rámci práce s Photovoice metodou můžete zohlednit některé další oblasti – např. svobodné licence a používání vizuálního obsahu z internetu (creative commons), autorské právo (komu patří fotky apod.), etika pořizování fotek, základní digitální gramotnost, používání nástrojů pro úpravu fotek a textů, témata lidských práv a globálního vzdělávání, participativní metody tvorby zadání pro Photovoice (v závislosti na věku a zralosti skupiny) – identifikace problémů v našem okolí apod.
- nabízí žákům a studentům smysluplné využití chytrých telefonů a digitálních technologií, zamyšlení nad smyslem produkovaného obsahu zároveň je možné pracovat formou offline s papírem, tiskem, koláží apod. Školení je dvoufázové s praktickou částí v mezidobí.
Pro aktivní zapojení do workshopu budete v mezifázi potřebovat chytrý telefon, tablet s foťákem či vaši oblíbenou digitální zrcadlovku. V rámci školení si sami na sobě práci vyzkoušíte. Společně budeme hledat i další alternativy a použití metody ve vaší osobní pedagogické realitě. Dvoufázová práce nám umožní zodpovědět dotazy, které možná v průběhu vaší vlastní práce vyvstanou.
Rozsah: 8h, možnost prezenční i online výuky (dvě fáze s krátkou praxí mezi nimi), č.akr. MSMT- 14762/2022-3-442.
Školí:
Lucie Schubert
Oblast neformálního vzdělávání a podpora procesu učení jednotlivců a skupin, jíž se věnuje téměř 20 let, se jí stala optikou, skrz kterou se naučila dívat na svět. Od podpory osobního rozvoje mladých lidí, pracovníků s mládeží, pomáhajícím profesím byl jen krůček k oblasti sociálního podnikání, inovací a propojování sektorů. Lucii baví přenos metod z prostředí, kterému přináleží, do prostředí nového; lean canvas aplikovaný na neziskové projekty, Art of Hosting metody v businessu a státní správě. V ANEV (Asociace neformálního vzdělávání) působí od jejího počátku. Kromě neformálního vzdělávání její srdce plane už roky pro udržitelnost a aktuálně hackuje eventy s konceptem Green Events v agentuře M-Ocean. Poslední dva roky také zastává roli edu manažerky ve Wikimedia ČR, kde se věnuje OER (otevřeným zdrojům vzdělávání), digitálním kompetencím a využití wiki ve vzdělávání. Více na LinkedIn nebo SALTO.
Jolana Dočkalová
V neformálním vzdělávání v práci s mládeží působí témeř dvacet let v ČR i Evropě. K podpoře svých klientů využívá koučování, mentoring, vzdělávání. Věnuje se strategickému rozvoji organizací, osobnímu i profesnímu růstu jednotlivců a rozvoji potenciálu týmů. Dlouhodobě se zaměřuje na aplikaci koučovacího přístupu v procesu vzdělávání. Je spoluzakladatelkou ANEV a spoluautorkou publikace Slabikář neformálního vzdělávání. Více na LinkedIn nebo na jejím webu.
Máte o workshop či jinou formu podpory od ANEV zájem? Pošlete nám stručnou poptávku, ozveme se!