Umět se učit: Jak rozvíjet kompetenci k učení
Podíváme se na kompetenci zvanou “umění učit se”, konkrétně na procesy učení, které fungují obecně u lidského druhu, a současně i na charakteristiky, které jsou individualizované. Jaké zákonitosti proces učení má? A jak ho můžeme vědomě podporovat ve vzdělávání? Jaké jeho principy jsou pro proces učení výhodné? Podíváme se na práci s biologickými zákonitostmi, motivací, pamětí, dobrovolností, formou vnímání, nebo fungováním mozku. Kurz je určen pro všechny, kteří chtějí dále rozvíjet své znalosti a dovednosti tak, aby co nejlépe podpořili vzdělávání svých žáků, studentů a účastníků.
Účastníci (si) během kurzu:
- osvojí základní principy práce s kompetencí k učení;
- zjistí, jak nastavovat cíle výuky dle Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů, která je jedním z účinných nástrojů podpory efektivního učení žáků;
- budou seznámeni s různými aktivizačními metodami neformálního vzdělávání, které následně využijí v praxi;
- získají přehled o tom, jakým způsobem podporovat různorodost ve třídě, reagovat na různé vzdělávací potřeby žáků a na jejich rozdílné učební styly;
- sdílejí zkušenosti, jak se vzdělávacími cíli pracují z pozice učitele při přípravě, realizaci a průběžném hodnocení pokroků žáků;
- dostanou prostor diskutovat nad tématem spojenými s podporou kompetence učení u žáků s kolegy, kteří učí různé předměty, jako podporu mezioborového sdílení.
Získané či podpořené kompetence mohou účastníci kurzu použít:
- při reflexi a adaptaci stanovování vzdělávacích cílů školních vzdělávacích programů či různých aktivit;
- při stanovování cílů výuky či aktivit a průběhu jednotlivých hodin;
- při adaptaci výuky/aktivit pro žáky/účastníky se specifickými vzdělávacími potřebami;
- během třídnických hodin;
- během projektového vyučování či zapojení průřezových témat.
Rozsah: Akce je v délce 9 vyučovacích hodin akreditována pro cílovou skupinu učitelů (číslo akreditace: MSMT-27622/2021-5-807) a pedagogů volného času (MSMT-14762/2022-3-442). Forma školení je prezenční.
Školí:
Jolana Dočkalová
V neformálním vzdělávání v práci s mládeží působí témeř dvacet let v ČR i Evropě. K podpoře svých klientů využívá koučování, mentoring, vzdělávání. Věnuje se strategickému rozvoji organizací, osobnímu i profesnímu růstu jednotlivců a rozvoji potenciálu týmů. Dlouhodobě se zaměřuje na aplikaci koučovacího přístupu v procesu vzdělávání. Je spoluzakladatelkou ANEV a spoluautorkou publikace Slabikář neformálního vzdělávání. Více na LinkedIn nebo na jejím webu.
Máte o workshop či jinou formu podpory od ANEV zájem? Pošlete nám stručnou poptávku, ozveme se!